חניה רובוטית – לניצול נכון של שטח החניה
צפיפות הבניה שעולה מיום ליום בישראל, ומצוקת החניה שנוצרת בעקבותיה, מחייבת פיתוח פתרונות חדשניים, שיאפשרו ניצול השטח בצורה יעילה, צמצום עלויות ההקמה, וחיסכון בשטח המוקצה לחניה.
מתוך מגוון הפתרונות הקיימים בשוק, החניה הרובוטית, המכונה גם חניה אוטומטית או חניון אוטומטי מלא, מביאה לניצול אופטימלי של נפח החניון, ולחיסכון בזמן הנדרש לחיפוש חניה.
קיימים מספר סוגים של חנייה רובוטית, הנבדלים זה מזה בטכנולוגית השינוע של כלי הרכב. המשותף לכולם הוא, שהמשתמש משאיר את הרכב באזור הכניסה, ומשם הרכב משונע למקום החנייה, ללא צורך בכוח אדם נוסף. בעת הוצאת הרכב, המשתמש יקבל את הרכב באותו מתחם, עם הפנים לכיוון היציאה.
מהי חניה רובוטית?
חניה רובוטית, או בשמה השני חניה אוטומטית, מבוססת על שימוש במערכת אלקטרו מכאנית מבוקרת לשינוע הרכבים בתוך החניון. המערכת זמינה כמובן במשך כל שעות היממה, ללא צורך באיוש החניון, והשימוש באזור כניסה מאפשר חיסכון בזמן הנדרש, לחיפוש החניה בתוך החניון או מחוצה לו.
המערכת מותאמת למידות הקיימות בחניון, הן בהיבט סוג הטכנולוגיה המתאימה ביותר, והן בהיבט גודל ומידות כלי הרכב שניתן להחנות. ההתאמה נעשית בשיתוף עם המזמין, תוך לימוד הצרכים שלו והכרת מגבלות האתר.
הפעלת חניון רובוטי מתבצעת באמצעות שבב RFID או באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד, בהתאם לסוג המערכת.
לאחר הכנסת הרכב, החניון הרובוטי יציב אותו במקום האופטימלי, שיאפשר הוצאתו לפי דרישת המשתמש, ובזמן הקצר ביותר האפשרי.
חניון רובוטי - יתרונות בולטים
- מבטל את הצורך בהצבת רמפות גישה לרכב.
- מצמצם את המרווח הנדרש, לתמרון לתוך החניה: המרווח בין כלי הרכב והמיסעה.
- מאפשר חנייה של עד פי שלושה מכוניות, מאשר בחניון רגיל בנפח זהה.
- מפחית את הסיכון לגניבת הרכב, פגיעות ונדליזם ופגיעות מזג האוויר.
- מפחית את הסיכון למצבי פגיעה בין כלי הרכב.
- חוסך בעלויות חפירה ובנייה, וצמצום עלויות מערכות תומכות כגון, אוורור, פינוי עשן, מעליות, תאורה.
אזור הוצאת והכנסת הרכב
המבנה הקלאסי שאליו מתייחסים תקן החנייה האירופי EN14010
והתקן הישראלי ת.י 5437, מגדירים שימוש בחדר כניסה.
עפ"י התקן, חדר זה משמש להכנסת הרכב למתקן, רק לאחר שהחדר נבדק, ונמצא פנוי מבני אדם או בעלי חיים העלולים להיפגע. הבדיקה נעשית הן באמצעים טכנולוגיים והן ע"י המשתמש.
במקרים רבים, לא מתאפשרת בניית חדר כניסה, בשל אילוצי מקום.
הפתרון המוצע במקרים כאלו הוא "חופה מתרוממת". חופה זו מכסה את הפתח ברצפה, המשמש לצורך הכנסת הרכב, מיד לאחר הכנסתו.
כדי למנוע תקלות במקרים כאלה, אלקטרה פתרונות חנייה מקפידה להפעיל את המתקן במצב חצי אוטומטי בשלב זה, על מנת לוודא, שהמשתמש לא עוזב את המקום לפני סגירת הפתח, מבלי שיוודא פיזית שאין סכנה לפגיעה.
סוגים שונים של חניונים רובוטים
כל המערכות המפורטות להלן מבוססות על שינוע הרכב על גבי מגשים. המערכות משנעות את המגש ללא מגע ברכב, וכך נמנע הסיכון לפגיעה בכלי הרכב בעת השינוע.
בכל המקרים ניתן לשלב במערכת שולחן סיבוב, המסובב את הרכב כך שיגיע עם החזית לכיוון היציאה, בעת הוצאתו מהחניון.
מידות ומשקל כלי הרכב המתאימים לחניה, ייקבעו בהתאם לדרישות המזמין ולשטח הזמין.
מערכת מסועים (X-Y)
מערכת מסועים היא המערכת הוורסטילית ביותר, ומאפשרת התקנת חניות במתחמים צפופים ובמגוון תצורות. המערכת מנצלת עד תום את השטח, ומאפשרת חניה גם במעברים.
בעת הכנסת או הוצאת רכב, תוכנת הבקרה של המערכת יודעת להסיט את כלי הרכב הקיימים, ומאפשרת מעבר חופשי לרכב שהוזמן. מערכת מסוג זה מיועדת בדרך כלל לחניונים קטנים ובינוניים, עד 50 מקומות חניה.
LIFT & SHUTTLE
קונספט המזכיר מחסן אוטומטי. המערכת מבוססת על מעלית המבצעת את השינוע האנכי, מאזור הכניסה לקומת החניה. הרכב מועבר לקרונית המסיעה אותו בציר האופקי.
הקרונית תיעצר מול תא החניה האופטימלי, שאותו מגדירה מערכת הבקרה, והרכב יועבר לתוך תא החניה. ניתן להחנות בכל תא עד 3 מכוניות בטור, בהתאם למידות התא.
זהו מבנה יעיל מאוד של חניון, המאפשר הכנסה והוצאה מהירה של כלי רכב. אזור המיסעה שבו נוסעת הקרונית, נשאר פנוי כל הזמן. ניתן לבצע במגוון מתארים גיאומטריים, וכאשר כלי הרכב חונים לאורך המיסעה או לרוחבה.
המערכת מתאימה לחניונים קטנים בינוניים וגדולים.
Tow Park
מערכת המבוססת על שתי מעליות בשני קצות המתקן, האחת משמשת לשינוע אנכי מאזור הכניסה לאזור החניה, והשנייה משמשת ל"סחרור". בין שתי המעליות חניות אופקיות.
כלי הרכב מסודרים בקומות, וחונים בכל שטח המתקן.
זו מערכת יעילה מאוד מבחינת ניצול השטח, ומתאימה להתקנה באזורים צרים.
מיועדת בדרך כלל לחניונים קטנים.
S" parker"
מערכת ייחודית, המתאימה להתקנה בין גבול הבנין לגבול מגרש. דורשת רוחב של 2.60 מ' נקי לצורך התקנה. המערכת מבוססת על מעלית לצורך השינוע האנכי ומדפים בקומות, בדומה למערכת LIFT & SHUTTLE הנזכרת לעיל.
ניתן להתקין עד 4 כלי רכב בכל קומה, ועד 6 קומות.
פתרון לטעינת כלי רכב חשמליים
בחלק מהמתקנים ניתן לבצע טעינה חשמלית בתוך שטח החניון, כך שבעל רכב שעבורו הוגדרה טעינה חשמלית, יוכל להזמין טעינה תוך כדי תהליך החניה, ורכבו יחובר לחשמל באופן אוטומטי בתוך המתקן.
יש להדגיש שנושא טעינה חשמלית בחניונים תת קרקעיים, עדיין לא מוסדר מבחינת הרשויות, ועל המזמין לקבל את אישורן לנושא.
אלקטרה פתרונות חנייה – פותרים עבורכם את בעיית החנייה
חברת אלקטרה פתרונות חניה מובילה בתכנון, ייצור והתקנת כל פתרונות החנייה: מתקנים מכניים, חצי אוטומטיים ואוטומטיים הנשלטים ע"י מערכות רובוטיות.
החברה מתכננת עבור לקוחותיה, את סוג החניון הרובוטי, המתאים לצרכיהם הייחודיים, מתוך כל סוגי מתקני החנייה האוטומטיים הקיימים.
החניונים האוטומטים של אלקטרה פתרונות חנייה, מיוצרים אך ורק מחומרי גלם איכותיים וחדשניים, תוך תהליך תכנון ויצור מוקפד ללא פשרות.
אנו מלווים את הלקוח בכל שלבי הפרויקט – החל מתכנון המתקן בשיתוף עם האדריכל והיועצים השונים, דרך ביצוע הפרויקט ברמה הגבוהה ביותר, לקבלת חניון אוטומטי איכותי, בטיחותי ועמיד לאורך שנים, ועד למתן שירות והדרכה למשתמשים, ע"י מחלקת השירות של אלקטרה פתרונות חניה.